Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Att hjälpa någon

Innan jag börjar, vill jag klargöra att det jag skriver nedan inte ägt rum här på LinuxPortalen.
Jag upplever alla er här som mycket vänliga och hjälpsamma.

Linux är numera så pass moget att det är redo för vanliga icke-nördar.
Vi säger mer än gärna att Linux är användarvänligt.
Och visst är det så, MEN:
Detta har skapat en massiv ökning av det vi kallar nybörjarfrågor.
Men dessa nybörjare är av ett annat slag än du och jag, när vi var nybörjare.

Till oss kunde man svara: ”Frågan är ställd tidigare, kolla i äldre trådar” eller ”RTFM”.
Vi gjorde så, och hittade svaret. Det finns ett värde i att lära sig, att hitta lösningen själv.

Idag är det så, att många inte har varken tid eller intresse av att sitta timvis och leta i forum, eller läsa man-sidor.
De har (eller fått hjälp) med att installera tillexempel Ubuntu, men tycker att det saknas någon detalj, för att de skall vara nöjda.

För en sådan frågeställare kan ett ”RTFM” eller ”Googla för f*n” betyda ”Försvinn, du är inte välkommen!”

Vi får aldrig glömma att ALLA är välkomna till Linuxvärlden, dumma frågor existerar inte,
däremot kan de ibland behöva förtydligas, för att kunna hjälpa måste vi kanske ställa följdfrågor.

Jag svarade på en fråga i ett forum, men mitt svar var inte tillräckligt för frågeställaren.
När jag loggade in några timmar senare, hade han bett om mer hjälp.
Men jag kom troligen för sent, de svar han fått hjälpte inte heller,
och nu är han eventuellt en windowsanvändare igen.

Eftersom vi inte kunde förklara så att han förstod, upplever han Linux som svårt,
och vi har gått miste om en medlem i Linuxgemenskapen.

Denna frågeställare var inte ett dugg intresserad av att lära sig terminalen.
Det enda han ville var att få till en detalj i sitt Ubuntu.

Förvisso borde frågeställaren haft lite mer tålamod, inte gett upp.
Kanske ställt frågan: Jag förstår inte, kan någon svara tydligare?
Han skulle kanske även insett att vi som svarar, gör det frivilligt, utan betalning.

Å andra sidan måste också vi komma ihåg att vi faktiskt svarar frivilligt, just för att hjälpa.
Vi FÅR INTE avfärda någon som dum, bara för att denne inte förstår.
Vi vill ju att användarskaran växer, eller hur?

Jag har ganska nyligen upptäckt den fantastiska känslan av att ge någon en AHA-upplevelse.
Att förmedla kunskap att lösa en uppgift, snarare än att själv lösa problemet åt någon.

I just det här fallet uteblev den känslan. Inget av våra svar hjälpte.

Vi får dock inte glömma att en del behöver mer tid.
Dessa användare måste lära känna ett fungerande system en tid, innan de vågar leka och pilla.

Andra kommer aldrig att ta det steget att pilla själva. De måste ha en dator, som gör vad den skall.
Kan inte Linux leverera detta (med eller utan vår hjälp),
så kommer dessa människor att välja bort Linux.

Jag vill absolut inte kasta dynga på någon; alla svar i aktuell tråd var vänliga, och ingen försökte lura någon.

Jag tyckte bara att jag ville skriva av mig lite.
Samtliga avsåg att hjälpa frågeställaren, ändå klarade vi inte detta.

Kanske kan detta vara lite tänkvärt både för oss som svarar,
och för de nybörjare som ställer frågor.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

magnusbergs bild

"Att förmedla kunskap att lösa en uppgift, snarare än att själv lösa problemet åt någon."
Så ska det naturligtvis vara men precis som du skriver i din text så vill många bara ha ett enkelt svar för att lösa sitt problem. Många orkar inte ens använda sökfunktionen. Och efter att ha svarat på samma nybörjarfråga ett antal gånger börjar åtminstone jag förlora tålamodet.
Sen är min egen åsikt, som jag faktiskt delar med en hel del linuxanvändare men kanske inte på det här forumet, att man måste vara intresserad av att läsa och lära om man ska köra linux. Det finns numera distar som till viss del eliminerat kunskapskravet, för att köra linux, men ännu kommer linuxanvändare att stöta på problem som de antingen hoppas andra ska lösa åt dem eller så är de intresserade av att lära även varför problemet uppstod och vad lösningen gör i praktiken? Men hela vårt skolsystem och betygssättningen bygger på att vi ska lära oss andras komprimerade kunskaper utantill - utan att behöva förstå varför kan man få höga betyg - så tänknadet att ta den kortsiktigt enklaste vägen har vi blivit fostrade till.

Den viktigaste att tänka på för att inte få linuxnybörjare att kasta ut skiten är att inte påstå att linux skulle vara strulfritt. Det näst viktigaste är att rekommendera dem en dist som är så enkel som möjligt, att börja med.
Att med hjälp av falska förespeglingar lura på männsikor linux leder bara till att de blir besvikna och arga. Det är bättre att berätta som det är.
Jag propagerar inte för Linux bland mina bekanta eftersom jag inte är bereddd att ställa upp i nöd och lust om något strular. Sen tycker jag faktiskt att på deras kunskapsnivå och deras intressenivå är windows mer än nog att bemästra.
Ärlighet varar inte längst men jag har ett samvete som ständigt avhåller mig från att ljuga, tyvärr.

jonasbjorks bild

Det är inte din uppgift att se till att linuxanvändarskaran växer. Visst är det trevligt, men tänk efter lite.. personen du beskriver verkar inte vara någon vi vill ha att göra med iaf Smile

Visst har tiderna förändrats. För 12 år sedan när jag började med Linux var det helt annorlunda. Det var ditt Windows är sämre än mitt Linux. Idag är det mitt Ubuntu äger ditt SUSE. Det är inte Linux fel, det är vi - människorna, som gör fel. Öppna upp hjärtat och ge världen lite kärlek. Lägg där till att vi inte kan hjälpa alla. En del vill bara inte.

[ <3 Lasse ]

--
SUSE Linux
Jonas Björk - like.no.other

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

mauths bild

Ett fel jag gjorde häromdagen var när en medlem undrade om hur man kollar rättigheter till en fil. En dvd brännare var det frågan om, då började jag yra om terminal-fönster och ls -l, ll och chmod så som jag gör när jag vill få något uträttat. Några minuter senare kom jag på att det finns faktiskt en grafisk filhanterare som är mycket enklare för en nybörjare.
Felet jag gjorde är att jag la mitt intresse och problemlösningsmetodik på den här medlemmen och antog att han vill lära sig linux så som jag gör. När linux sprider sig till nya användare är det inte så säkert att han är lika intresserad av att lära sig Linux. De nya användarna kanske bara vill lösa en uppgift så billigt och snabbt som möjligt.
Därför tycker jag inte att det är ett själv ändamål att få så många användare som möjlig, jag tycker dock att man ska hjälpa nybörjare i så stor utsträckning som möjligt så som jag vill bli hjälpt då jag inte kan lösa mina problem, jag kör ju SuSE så jag har ju inga problem men teoretiskt...

- "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill

snabelsvens bild

Att kunna hjälpa någon är en gåva ,att vilja hjälpa är en filosofi. Jag tror nog att det ligger i saker och tings natur att se på olika sätt på vad hjälp är, när jag en gång bestämde mig för att linux är mitt slutgiltiga val så har jag tillbringat många timmar med att knåpa, och fresta på tålamodet hos många vänner främst här på portalen och tidigare på "linuxsverige" och än i denna dag är jag urusel på terminalhantering.

Men jag började med Linux pga ett brinnande intresse och viljan fanns då som nu likväl har även jag fått ånjuta skillnader på hjälpsamhet som kan förekomma på nätet. Men när det nu är idag så är det nog mer så att linux är lite mer "hype" och lockar en annan kategori människor att pröva än när jag började och prova runt i linuxfloran,delvis på att kopierings-skydden är långt intelligentare nu än då och även till viss del beroende på den rikliga floran av virus som numer förekommer "out there".

Men nu som då så tror jag att vi och till största delen ni som nu kan detta underbara system utan och innan i portalen bara skall fortsätta i samma anda och i andra forum ta en funderare bakåt och minnas dom stunder som ni faktiskt fick hjälp och idag har samma möjlighet att förmedla denna hjälp vidare och därigenom till viss del även lyckas lotsa en växande skara in på samma väg, att förstå och även att vilja hjälpa andra, vilket ju ligger till grund för många av oss vårat val av operativ idag.

Linux förändras användandet förändras och användarskaran förändras men portalen består.

Linux sätter ribban,Ubuntu visar tekniken,vi njuter av hoppet

Linux sätter ribban,Kubuntu visar tekniken,vi njuter av hoppet