Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Uppskjuten uppskjutning!

Det blev en rätt trött dag, efter att ha varit uppe och tittat på skitvädret i Florida. NO GO var det man inte ville höra.

Det är klart man håller koll på Fuglesang. Var lite för liten när Gagarin var uppe och flög, annars har jag följt det mesta i rymdväg.

Den yngre generationen där hemma småler lite åt oss föräldrar, men utan Appolloprojektet hade de nog inte haft mobliltelefoner, surfat på nätet, haft andasmaterial i jackorna. Katten vet om de ens hade haft kardborreknäppning i dojjorna när de var i dagisåldern. Mycket av dagens vardagsteknik är gårdagens hightech som utvecklades just för rymdkapplöpningen.

Men vädret i Florida bättrar sig nog och Fuglesang kommer säkert iväg i sinom tid.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mernils bild

Jag var ochså uppe och upplevde anti-klimaxet.. Men begreppet: att fugla lever kvar iaf.. att göra sig beredd, men aldrig komma till skott. Wink

För övrigt kan man fråga sig hur lågt stående moln kan påverka en rymdfärja på 500 ton? .. Nån sa att det berodde på att NASA vill ha bra väder så att pressen ska kunna ta bra bilder. Molnighet har väl aldrig påverkat flygsäkerheten för ens det minsta ultralätta flygplanet, vad jag vet.
________
Molon labe

hoths bild

Fuglesang och den övriga besättningen har nu lyckligt startat och befinner sig i rymden. Nu skall de jaga ifatt rymdstationen vilket tar ca. 45 timmar.

Jag har samlat lite information om uppdraget på Flygtekniska Föreningens hemsida.

Fuglesangs har även lite egna mätningar och detta uppdrag heter förresten Celsius efter den berömde svenske vetenskapsmannen Anders Celsius, mest känd för temperaturskalan.

Vad gäller de villkor som gäller för att man skall kunna starta med rymdfärjan så handlar dessa mest om att skytteln skall kunna komma tillbaka och landa på landningsbanan på rymdbasen i händelse något blev fel tidigt under uppskjutningen. Då skall man ju också tänka på att skytteln är ett glidflygplan med ett ganska mediokert glidtal, ungefär som en tegelsten brukar man säga. Man har bara en chans att landa och då gäller det att hitta landningsbanan, komma in med rätt fart och så vidare. Mycket att tänka på är det. Med tanke på hur denna manöver (Return to Launch site) ser ut så får man vara väldigt glad att man aldrig har behövt testa om det fungerar i verkligheten. Det är en verklig rysare! Man behöver inte dåligt väder som krydda...

----
Linux växer snabbast!

superusers bild

Fuglar pga de låga molnen gör man tydligen också för att Nasa själva vill kunna filma färjan vid uppskjutningen för att dokumentera eventuella incidenter. Dessutom påstod man att det kulle kunna bli problem med att nödlanda farkosten om det skulle behövas, också pga av de låga molnen.

urbans bild

Jag har för mig att moderna flygplan kan landa trots dimma och låga moln, men rymdfärjan är ju rätt till åren som konstruktion , så den har kanske inte de instrument som krävs.
_______________________________________________________________
http://scibuntu.sourceforge.net/

_______________________________________________________________ http://ubuntu-se.org/drupal/blog/14

http://scibuntu.sourceforge.net/