Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

DirectX 10 till Linux, Mac, och Windows XP?

Ett nytt företag, Falling Leaf Systems, har gått ut med att de, med deras Alky Project, siktar på att göra det möjligt för användare av Linux, Mac, och Windows XP att spela DirectX 10 baserade spel. Ett intressant projekt som kan skänka oss i Linux-lägret oanade framgångar så småningom.
Det finns en alpha-version ute.
Läs mer:
http://tinyurl.com/2cl78q
och
http://www.idg.se/2.1085/1.105020

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Jarulfs bild

*Startar tidtagaruret och väntar på att MS stämmer skiten ur dom.

turbokapitalists bild

DirectX är bara skräp och offektiv bruk av resurser. M$ kunde väl ta bort spärret som hindrar OpenGL på MS Vista.

trappskis bild

Lite synd att det är ett stängt projekt bara.

polters bild

Om dom inte tar kod från Microsoft så kan Microsoft inte göra så mycket. Det är samma sak som med ReactOS.

Jag tror detta projektet går ut på att låta användaren köra DirectX10-spel utan DirectX men jag är inte säker. Det är bara att vänta och se.

mindlights bild

...om OpenGL-spärrarna som finns i Vista?

Edit:

Nu har jag snokat runt och det enda jag har kunnat hitta är följande:

Microsoft har en egen teknik för 3D som heter DirectX. Microsoft har i sitt nya operativsystem satsat på en struktur för 3D där 3D-biten körs nära kärnan.
Microsoft har inte stött hårdvaruaccelerering av OpenGL de senaste 10 åren typ utan har lagt fram en modell där grafikkortstillverkarna att bygga in OpenGL i drivrutinen som då är hårdvaruaccellererad.

Det som är det som "förändrats" eller rättare sagt uteblivit är möjligheten att köra Areo via OpenGL.

Altså. Microsoft har inte spärrat något. De har bara inte tänkt stödja en standard de inte ligger bakom, vilken är ett synsätt som accepteras i måndga andra situationer.

So?

Det finns en hel del spel som bara stödjer DirectX.
Det har hittills inte räknats som en brist. Bara som olika smaker.

Och om nu Microsoft väljer att köra sin 3D-standard i Vista och inget annat så vem bryr sig?
Vi kommer ändå ta över världen med våra öppna standarder.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mindlights bild

I amerikat finns det något som heter mjukvarupatent... tror du Microsoft glömt bort att göra lite omvägar i sin DirectX för att den ska innehålla patenterade lösningar.

Min erfarenhet säger mig att inlåsningseffekterna berör DirectX också...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...