Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ingen hjälp med hårdvarureparation pga. "Fel" Operativsystem...

En stackars kille på /. som berättar att han vägrades reparationshjälp på sin 5-mån gamla laptop som gångjärnet till skärmen gått sönder på. Enligt butiken var det för att han bytt ut det förinstallerade operativssytemet (Win Vista) mot Gentoo...

Tydligen så förstör man tydligen garantin på datorn om man gör detta.

Hela historien i sin helhet på Slashdot

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

Jag accepterar fullt ut att de bara ger suport för den produkt de säljer. Jag håller med om att i detta fallet är ett löjligt fel som tillverkaren av datorn borde ha översende med. Samtidigt förstår jag helt och hållet deras resonemang. Jag hade inte heller gett suport eller garanti något jag inte själv sålt.
-
Linuxportalen.se mitt hem, mitt liv, min värld.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

jentins bild

leverantörerna gör sjuka grejer idag. Om jag beställer en Fujitsu-Siemens från t ex Scribona och den är i sönder vid leverans så får jag inte åberopa DOA, utan den skall skickas på reperation.

Acer sålde vi för några år sedan men slutade med detta efter antal skräckexempel på garantier. Vi skickade ner en dator 4 gånger för samma fel, med vändande leverans då de skickade tillbaka den. Sista gången öppnade vi datorn och drog av kabeln till skärmen och skickade ner den. 4 dagar senare kom den tillbaka med information att det inte var något fel på datorn den fungerare perfekt. Fortfarande utan skärm inkopplad Smile Då kopplade vi in skärmen igen, filmade felet och la med filmen. Till sist skickade de en ny dator efter mycket skrik ocj skrän.

Kontentan är väl att alltid läsa det finstilta. Eller kanske tänka 2 gångern hur datorn är konfigurerad när man lämnar in den på service. Dock har jag för mig att man inte behöver lämna in hårddisken när man lämnar datorn på garantireperation, utan kan få den utplockad av godkänd tekniker för sekretess skäl innan inlämning.

Polisen måste nog vara bästa kunden, de får aldrig utnyttja garanti på hårddiska eller andra lagringsenheter. Alla hårddiskar måste fördärvas , även om garanti finns.

fedors bild

Är nog olika på vart man köper.
CPUn pajja på vår hempC (ifrån mammans jobb) skicka in den till lagning trots att jag hade satt in ny hårdisk och brännare samt installerat ubuntu på den och enligt avtalet fick man inte öppna datorn.
Nästa vecka fick jag en fult fungerade dator utan att det kosta oss en krona de hade till och med installera den officiella ljud drivrutinen(som jag hade tagit bort) i windows vilket betyder att det måste valt windows i grub menyn och i o med det upptäckt att ubuntu var installerat.

Kristians bild

Med andra ord skulle man inte få installera några egna program i Windows heller Smile ?

----------------------------------
MÖLUG

---------------------------------------

 

fredentofts bild

Det var ju hårdvaran de sålt det var fel på inte mjukvaran. Inte heller ett fel som beror på hans byte av hårdvara.
 
För att ta till den alltid uttjatade bilanalogin:
Försvinner din garanti på bilen om du byter ut de fabriksmonterade högtalarna?
 
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter.
De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

mindlights bild

Samma gäller banker...

snacka om kul man haft när man fått stå med kontorschefen för bankkontoret och hamrat i spik i hårddiskar som bytts i servers...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

zoooundss bild

Svensk konsumentlagstiftning gör att detta inte skulle vara möjligt i Sverige. Om det händer är det bra dra dem inför ARN, vinna, få den reparerad och sen hänga ut dem på alla forum man vet så färre andra råkar i samma knipa.

mindlights bild

För att vara petnoga: Hade han köpt en dator eller ett system?
Om det var ett system så ska inga delar ha förändrats inom rimlig nivå för att garanti / support ska gälla.

Men visst... nu snackar vi principer och den där kedjan bör nog satsa på kompetent personal som åtminstone gått ut grundskolan.

Bilanalogin:
Ja, byter du ut högtalarna på bärbara dator så ryker garantin och ja garantin försvinner garanterat om du flashar om motorns styrbox till Linux... vilket många med mig har förståelse för Laughing out loud

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mindlights bild

Faktum är att de flesta hårdvarutillverkare inte stödjer windows på sina pcs.
De stödjer sin image som du kan återställa med återställningsskivan.

Det är därför de flesta först hänvisar till "har du kört återställningsskivan" då det är omöjligt att supporta ett operativsystem där kunden har installerat allt från divx 3.11 till Hotbar Smile

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

pluns bild

Dito bredbandsoperatörer....har haft instabil lina mot BBB

"Tack för din e-post!

Vi har varken support för routrar eller Linux operativsystem. Routrar är en 3:e parts utrustning som vi inte kan garantera skall fungera.
Linux är ett operativsystem som vi inte kan garantera skall fungera tillsammans med våran utrustning.

Prova koppla in en Vista eller XP burk direkt till modemet och kontrollera om det fungerar, gör det inte det, kontakta våran Tekniska Support."

----------------------------------

Nu kör jag en linuxburk direkt ut och felet är med all sannolikhet en kärnbugg i Gutsy...

Men det kan man ju inte berätta... Smile

misiu_mps bild

Det finns en konsumentlagstiftning gemensam för hela EU. Enligt denna är bl. a. vilkor som är "oskäliga" inte bindande för köparen.

Se mer på http://ec.europa.eu/youreurope/nav/sv/citizens/services/eu-guide/buying/....
Det är jävligt bra att känna till.

jentins bild

hr hr så e de