Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Zepto laptop

Tänkte ge Zepto lite gratisreklam Smile

Som ni säkert vet kan man köpa laptop på zepto.se utan windows installerat. Nu ska man bara få dem att byta ut windowsloggan på tbordet med mot en Tux så hade det varit ännu bättre Wink

Men till saken:

Såg att några av deras laptops står det klart att de "fungerar med Linux" Smile Visserligen är det Ubuntu de testat med. Men kul i vart fall att de skriver ut det med Smile

Ett steg i rätt riktning helt klart.

Den laptop de testat är bland annat

Studentdator

Hoppas fler av de större företagen följer efter. Dell är ju med på gång som sagt, dock verkar det klent i sverige än så länge vad gäller Dell Sad

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

iaidokas bild

Jo, de verkar rätt ok. Du får komma med recension när du kört ett tag.

Jag blir alltid så nedslagen när jag kikar på zepto-datorerna, för att om ett pris ser bra ut så måste man lägga på 800 pix för att få ett nätverkskort. Smile

Vad gäller Dell så är jag oerhört nöjd med min nuvarande, och den är ändå tre år gammal eller nått sånt och funkar lika bra som när den var ny, och då har jag ändå släpat med den på allsköns tjänsteresor landet kring.
 
Test.

Test.

mindlights bild

Du har inte frågat Amelia om Zepto va? Laughing out loud

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jonasbjorks bild

"Visserligen är det Ubuntu de testat med." spelar väl ingen roll vilken dist de testar datorn med. Fungerar den i Ubuntu fungerar den i Slackware också.. Smile Jag tycker det är bra att hårdvarutillverkarna börjar titta på Linux och testar sina maskiner mot Linux. Vilken dist spelar ingen som helst roll för mig, mina maskiner kommer iaf köra SUSE/openSUSE även om maskinen är testad för Ubuntu. Visst kommer jag kanske få mecka lite med att få igång SUSE på den, men jag vet att jag kommer att få igång den (eftersom den är testad med annan Linux). Bara det tycker jag är en skön trygghet, istället för alla dessa "Designed for Windows Vista"-maskiner.

--
In the dark you can't see shiny cars.
Jonas Björk - www.jonasbjork.net

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

michel_iwaniecs bild

Jag vill verkligen varna för Zepto å det skarpaste. Visst verkar datorn prisvärd, men de skumma problem som jag haft med min 6224W trodde jag inte ens var möjliga. Och deras support är verkligen helt värdelös.

Köpte min 6224W i somras, och redan efter ett tag märkte jag en del otrevliga saker med den. En sådan är att ljudet hackade. Intuitivt liknade det ett mjukvarufel, men varken Zeptos support eller andra jag frågade kände till något sådant fel. Jag lät det bero.

Ett värre fel var att datorn hängde sig slumpmässigt. (fryst skärm och inget annat än power-knappen fungerar) Detta skedde inte så överdrivet ofta, utan högst någon eller några gånger i veckan. Värre blev det dock när jag började göra mitt examensarbete på distans åt ett företag i Stockholm. Av någon ännu okänd anledning hängde sig datorn mycket oftare så fort jag använde den där, i snitt 10 gånger om dagen. Ja, jag vet att detta låter helt absurt, men jag kunde efter flera månaders användning inte hitta något annat mönster i hängningarna än att det skedde mycket oftare när jag var på företaget i stockholm. Jag gjorde exakt samma saker med datorn där som hemma i Norrköping, och testade till och med att koppla ur både nätverkskabel och strömförsörjning, utan någon märkbar förbättring. Hängningarna skedde i såväl Ubuntu som XP. Troligen måste det haft med luftfuktigheten eller några andra klimatomständigheter att göra. Och eftersom jag inte har någon koll på hur klimatomständigheterna är på deras verkstad i Danmark kunde jag ju inte veta om felet skulle visa sig där.

Jag fick i alla veta av [namn borttaget] (som verkar utgöra hela Zeptos svenska supportavdelning) att de skulle ta mig på mina ord och byta ut datorn även om de inte kunde reproducera felet på verkstaden. Så för en månad sedan skickade jag in den. Däremellan har det varit många, många stunder i telefonkö till deras support för att få några svävande besked. E-mail verkar det ytterst sällan gå att få några svar genom. Det mest irriterande har nog varit att [namn borttaget] ständigt fullständigt glömmer bort ditt ärende mellan varje gång du ringer, även om du ringer flera gånger under samma dag, så du får dra hela historien från scratch varje gång. Ofta är det helt omöjligt att komma fram, och de frågar då enligt konstens alla regler om ditt telefonnummer för att kunna återkomma till dig. Jag har nog lämnat mitt nummer där säkert 5-6 gånger, men har aldrig blivit uppringd.

Dessutom var melodin en annan när datorn väl var på verkstaden. Nu var de tvungna att kunna reproducera felet för att de överhuvudtaget skulle känna sig skyldiga att byta ut något, tvärtemot vad som sagts tidigare. Datorn fick således stå påslagen på deras verkstad över julhelgen och mellandagarna för att de skulle kunna få något bevis för att jag talade sanning.

Tack och lov är klimatomständigheterna inte så generösa i Danmark, så de fick den att hänga sig även där. I förrgår (en onsdag) fick jag därmed veta att den verkade fungerat i två dagar utan hängningar efter att moderkortet bytts ut, och skulle skickas dagen därpå. [namn borttaget] erbjöd dessutom skicka den med expressfrakt så att jag skulle få den redan på lördag, kanske tillochmed idag fredag.

Detta var förstås en glädjande nyhet eftersom jag redan varit utan den så länge. Då skulle jag kunna planera helgen och den kommande veckan utifrån det, hinna ominstallera Ubuntu och CUDA samt tillochmed kunna programmera lite på den. Nojjig som jag blivit skickar jag dock ytterligare ett påminnelse-mail samma dag där jag betonar att det vore jättebra om den hann komma redan på fredag.

Tyvärr var jag inte nojjig nog att ringa och tjata igår torsdag om att få veta exakt leveransdag. Idag kändes det dock relevant att veta om den skulle komma idag eller först imorgon. Jag mailar [namn borttaget] men får som vanligt inget svar. Ringer istället supportavdelningen, och efter ytterligare en kvart i telefonkö får jag prata med honom. Därefter väntar ännu mer bortkoppling medan han kollar upp det hela, och sedan meddelar mig att de helt enkelt "glömt bort" att skicka den både igår och idag, och att det inte kommer hinna ske förrän på måndag, så att jag får den i mitten av nästa vecka. Jag har nu varit utan den i en månad och svurit alltför många gånger över en okontaktbar och glömsk supportavdelning, men det här var verkligen droppen. "Zepto" är ett prefix som betyder 10^(-21), och min vilda gissning är att det hänger ihop med sannolikheten för att de håller vad de lovar.

Det blir alltså ännu en helg med att sitta och programmera datorn på exjobbet via VNC. Lagom roligt. Inte minst när även denna hänger sig om man slarvar när man kodar CUDA, vilket gör att man får vänta tills någon på företaget kan starta om den på måndag.

Jag hoppas dock verkligen att min 6224W faktiskt fungerar bättre när jag till slut får tillbaks den. Men med tanke på hur förvirrade de verkar vara på det företaget så skulle jag nästan bli förvånad om jag ens får rätt leverans...

michel_iwaniecs bild

Ok, en kort uppföljning är nog passande: Jag ringde tidigt igår måndag för att få veta när datorn skulle dyka upp. [namn borttaget] lovade mig (igen) att den skulle skickas senare samma dag. Irriterad över tidigare erfarenheter frågar jag halvt retoriskt, halvt på allvar vilken tid jag kan ringa för att försäkra mig om att den faktiskt kommit iväg denna gång. Sålunda ringer jag tillbaka efter 13.00 och får då veta att den äntligen blivit ivägskickad, och att jag snart kommer få ett kollinummer.

Idag tisdag eftermiddag börjar jag undra varför inget kollinummer dykt upp, så det blir ytterligare en stunds telefonkö till supportavdelningen. Och tro på f-n att det visar sig att datorn inte alls blev ivägskickad dagen innan! Så jag får ett förnyat löfte från [namn borttaget] om att jag kommer få den inom en dag. Nu har jag trots irritationen svårt att inte dra på mungiporna åt hela situationen...

Det tål nog att sägas igen: Zeptos support och service är ett stort skämt.

kattassens bild

Jag köpte en Zepto för en tid sedan och är hur nöjd som helst, visst tog det lite tid och ork att få igång wlan och ljud men sedan dess har den gått som en klocka...

Jag kan förstå att man är missnöjd om datorn är trasig eller dylikt men måndagsexemplar finns ju överallt.

Min erfarenhet är att när det kommer till support så är den lika illa på de flesta företag, oavsett om man köper datorn på nätet eller i butik, med vissa undantag självklart.

Simon

darus bild

En bekant skulle beställa en av de billigaste där men det visade sig att priset på hemsidan var praktiskt omöjligt att få datorn för det priset när man skulle beställa. Han gick i taket och ringde upp dem, de sa att en miljöavgift tillkommer på prisat som fanns på hemsidan. Hot om konsumentombudsmannen och ett inlägg på pricerunners forum senare hade de ändrat den falska marknadsföringen med priset på hemsidan. Inte längre lika billigt alltså och helt klart ett oseriöst intryck av Zepot hos mig med flera!

distens bild

Så vad tycker hon om Zepto då? Smile
----------
Play Ogg

miiikes bild

Jag har haft en Zepto Znote 6014W i över ett år, funkar hur bra som helst med Gentoo =)

mikehers bild

Jag skrev "Visserligen" för att jag ville slippa kommentarer av typen "Varför bara Ubuntu?" tydligen blev effekten den motsatta Wink

Tillhör dem som är evenerligt less på att folk ibland rent av blir förbannade (inte på LP kanske men i andra fall Smile för att "Ubuntu fått för mycket uppmärksamhet i media" När vi egentligen borde vara glada över att det Linux växer.

Så ovan var inget Ubuntu reklam Smile

I övrigt kör jag ArchLinux på min gamla Zepto Laptop Wink

mindlights bild

Om du inte köpt varan som juridisk person, företag, så ska du vid nästa samtal säga till Zepto:
.
Att du inte är intresserad av datorn längre då den var trasig vid leverans, att de haft datorn i högst oskälig tid och att du nu ser fram emot en full återbetalning av dina pengar.
Informera dem också om att du inte är främmande för att vidta rättsliga åtgärder om de dröjer ytterligare i ärendet.
Alltså, inte "Jag ska stämma er era jävlar" utan mer att i förbifarten säga något i stil med:
"Den dator jag köpte av er var prisvärd för ett halvår sedan. Idag är den extremt dyr för det priset jag betalde och jag får betydligt mer, både funktion och service, för de pengarna idag om jag väljer en leverantör som håller vad de lovar. Mitt intresse för Zepto som leverantör är redan dött och jag nöjer mig INTE med att ni skickar tillbaka samma dator eller en med samma modell. Jag vill att du ska förstå att jag betalt tusentals kronor för en vara och en funktion som ni aldrig levererat och därför har jag också tusentals anledningar att börja bråka ända upp i domstol om det ska behövas. Jag vill att du nu lyssnar på vad jag säger: Jag vill härmed häva köpet. Ni kommer informeras om detta brevledes inom de närmsta dagarna men jag vill att du förstår att det inte finns någon som helst anledning för er att skicka mig någon reparerad, eller ny, dator då det bara ger er ett merarbete då ni måste ansvara för upphämtning av densamme."
.
Detta kommer (oftast) att få två saker till följd:
1. Du hintar om rättsliga åtgärder vilket är mycket kostsamt för ett företag. Det räcker med att du säger att du ska dra dem inför domstol så kommer deras juridiska avdelning (om det är ett mycket stort företag. Om litet så har de jurister som går på timpenning) få ta sig en titt på ärendet. Det vill de inte. De vill inte heller att det ska nå domstol på något vis då det är kostsamt. Mycket kostsamt om de skulle förlora. Zepto kommer alltså prioritera ditt ärende.
.
2. Om du har tur, eller om du väljer att driva ärendet (vilket jag gjort), så kommer du a)få pengarna tillbaka eller b) få en mycket bättre dator av dem som plåster på såren. Pengarna tillbaka är mycket kostsamt för ett företag så det blir nog det senare men pengar är inte omöjligt.
.
Om ni tycker att jag kan vara dryg här på LP så ska ni bara höra mig i förhandlingsituation mot leverantörer som misskött sig. Wink

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mindlights bild

Förutom att den var trasig vid leverans och de vägrar ta emot den för lagning?
.
Nah... då har hon nog inte så mycket att säga om dem så som jag uppfattade det på IRC.
Hade iofs hoppats att hon hoppade in här och sa något dräpande om Zepto som sist på IRC Smile

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

michel_iwaniecs bild

Jo, den är faktiskt köpt via familjeföretaget. Gäller inget av ovanstående tips då? Smile

Idag dök den äntligen upp i alla fall. Det återstår att se imorgon om den inte längre hänger sig stup i kvarten när jag är på företaget jag exjobbar på. Men jag kan i alla fall konstatera att problemet med att ljudet hackar är oförändrat, trots att jag beskrev detta som ett problem jag ville ha åtgärdat jämte problemet med spontanhängningarna.

Och det var också det första fel som [namn borttaget] informerade mig om att de hade hittat och åtgärdat, vilket vid den tidpunkten övertygade mig om att det varit ett fel med mitt exemplar snarare än en bugg med själva modellen eller dess drivrutiner.

Suck. Aldrig, aldrig mer en Zepto...

elwiss bild

Tack för din informativa tråd, jag var faktiskt på G att köpa en Zepto men nu känns det ungefär som att jag snarare kommer att skjuta mig i knäet än att göra det.

mindlights bild

Jo, visst är det så att du kan köra samma stil som företag... men som företag har du egentligen bara en civilrättslig tvist att hoppa in i och om du förlorar står du för hela kalaset... även deras advokatkostnader alltså.
.
Hade du köpt den privat hade du enkelt kunna skicka in den igen och hävdat att felet inte är åtgärdat.
Konsumentköplagen säger: Samma fel tredje gången = pengarna tillbaka.
.
Det skulle kunna vara så att om jag ska köpa saker på företaget som är dyra så tar jag ut pengarna i cash, går till butiken och köper varan och lägger in kvittot i bokföringen och behåller en kopia själv.
På så sätt är det företaget som äger varan och kan dra momsen men butiken ser dig på kvittot och konsumentköplagen gäller Laughing out loud

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

misiu_mps bild

Är det då helt lagligt?

mindlights bild

Vilket är det du tänker på?

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

misiu_mps bild

Att köpa som privatperson och ha konsumentslagens skydd samtidigt som man nyttjar de skatteprivilegier som företag har (som t.ex. återbetalning av moms och dyl.).

mindlights bild

Om du köper saker i egenskap av juridisk person har du inget skydd i konsumentköplagen. Men återförsäljaren får fortfarande ge dig den service som finns i konsumentköplagen.
.
Men om det är olagligt... var i ligger det olagliga? Smile
.
(omoraliskt, ja Laughing out loud )

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

fredentofts bild

Skulle kunna tänka mig att det beror på om du betalar tillbaka momspengar för returnerad vara eller inte.
 
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter.
De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

mindlights bild

Självklart är det olagligt att behålla pengarna själv!
De ska raka vägen in i bokföringen och redovisas på rätt sätt. Något annat är det inte tal om.
Vad jag ville ha fram är att om en leverantör beter sig så jävla illa som Zepto i det här fallet så har jag inte dåligt samvete om jag använder armbågarna för att ta mig hela vägen fram till mina pengar som leverantören håller som gisslan.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...