Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Antimönster

Snubblade av en händelse över en sida på wikipedia om antimönster eller anti-patterns som jag faktiskt föredrar att kalla de. Anledningen till att jag föredrar den engelska benämningen är att första kursen som jag hade om design-patterns var på engelska och därför känns det mer naturligt. Jag visste faktiskt inte att man även benämde de mindre lämpliga mönstrena.
Lässte igenom några av beskrivningarna och hade ganska kul åt de. Vissa har man användigt ganska flitigt när man var ganska grön som programmerare som exemplevis "god object", "busy spin", "magic numbers", "Loop-switch sequence", "Superboolean logic". Dessa använder jag inte längre men väl några andra som nämns på den sidan, så jag antar att jag får bättra mig. (-:

  • God object: Concentrating too many functions in a single part of the design (class)
  • Busy spin: Consuming CPU while waiting for something to happen, usually by repeated checking instead of proper messaging.
  • Magic numbers: Including unexplained numbers in algorithms
  • Loop-switch sequence: Encoding a set of sequential steps using a loop over a switch statement
  • Superboolean logic: unnecessary comparison or abstraction of boolean arithmetic