Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

jb: Jag har inte skrattat på sex månader

Konflikt. Konfrontation. Anklagelse. Ifrågasättande. Jag tog upp frågan om fusk med min klass idag. Frågade dem hur många som på fullaste allvar tror att jag är en idiot. Det var ingen. Hur många tycker att det är OK att fuska i skolan? Ingen. Ändå har de plagierat wikipediaartiklar och lämnat in. Nåja, de fick sig en utskällning och nu är det över.

Jag är allmänt nedstämd just nu. Stora förändringar i min kropp. Slutade snusa den 1 januari, går/springer på mornarna. I morse drog jag 3.54km i shorts och kyla, igår var det 3.13km.. ganska skönt att komma igång på morgonen. Jag försöker äta nyttigare och ta bort alla "måsten". Händer mycket i livet (ni vet det där away-from-keyboard livet).

Jag funderar varje dag på hur så många elever kan vara så omotiverade i skolan. Vad är det som gör dem så? Gick nyss upp för trapporna till mitt arbetsrum och hörde några elever stå och prata i en korridor: "jag har inte skrattat i skolan på sex månader". Skall man inte känna glädje över att få komma till skolan? Känna glädje när man är i skolan? Hur kan skolan vara så tråkig?

Jag vet inte, vet du? berätta gärna. Är du ung och går i skolan själv? skriv gärna ner hur du känner det i skolan.

Nu är det dags för en ny kurs, en ny klass igen.. Operativsystem heter kursen och operativssystemet är Ubuntu Linux .

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mikaeljs bild

Vilken nivå utbildar du på? Du har säkert sagt det tidigare men det finns inte i mitt minne Smile
När jag läste på gymnasiet så var jag enormt skoltrött och allmänt omotiveradd. Detta berodde egentligen inte så mycket på gymnasiet utan dom 9 år innan gymnasiet. Jag hade behövt några års "semester" från skola. Det är synd att man blir så oerhört skoltrött och omotiverad för man förlorar så enormt mycket på det senare i livet. Varje litet misstag under skoltiden kan ha stora konsekvenser på ens liv senare. Jag vet...
Fuska har jag aldrig gjort under skoltiden, jag var för upptagen av att skolka...



 



~~~ Have a goodyear - http://www.youtube.com/watch?v=tO2wb-LarfU ~~~

 

polters bild

Det finns några problem med skolan så som jag ser det. För det första så är det i stort sett omöjligt att läsa endast de kurser man behöver ha med sig från gymnasiet. Istället så läser man till stor del karaktärsämnen, vilket antagligen inte är det bästa för alla. Själv hade jag tyckte att det hade varit hur bra som helst att bara läsa kärnämnena + eventuella särskilda behörigheter.

Man hålls kvar i skolan oavsett om man behöver det eller inte. Tråkigt.

Edit: För övrigt så var det likadant för mig i gymnasiet.. jag hade inte roligt under hela den tiden.

qufits bild

Anser mig själv jättemotiverad till att plugga. Går då el i 3an och trivs rätt bra nere på vår avdelning. Dock är det en aning stökigt och jag undrar verkligen om kursplanen följs. Har pratat med min lärare om det och han är fast besluten att den följs.

Inne på skolan kan det vara lite sisådär. Korridorerna är trånga så man får inte så stor plats i dem egentligen. Människorna korta vilket får mig att luta mig framåt och "sacka ihopa ryggen" Finns otrevligt folk där också. En bekant satt och sålde kalendrar för att stödja de fattiga barnen i Afrika eller något sådant och var någon som skulle säga trakasserade henne för det (Värt att poängtera. Var inte hennes ide att sitta där.)

En sak man lagt märke till är att humöret smittar av sig. Jobbar alla och man kommer dit blir man mer positiv till att jobba... Likså tvärtom. Samt pluggar ingen och man själv vill plugga så går det bara inte. För att de inte gör det (Vi är högljuda av oss och har mycket skit för oss Smile )

Skulle tro att det hänger på lärarna att göra eleverna motiverade. Hur det ska gå till? Anpassa lärandet så att det blir kul och att de kan se att "de har nytta av det här"...

Nej nu ska jag nog hålla tyst Tongue blev bara att skriva av sig lite som var i huvudet...

//Martin
http://forum.mosp-tech.se
http://www.pingvin.info

oscarss bild

Det är lätt så länge ämnet är intressant och läraren engagerar.

Första CAD B-lektionen idag och jag tror att alla satt och lyssnade precis hela tiden, fast det var den sista på dagen. Jo, någon satt och snackade i sin telefon helst plötsligt mot slutet, varpå läraren tog den och hotade att sälja den i malmö för 100 spänn. Men annars. Vi fick pröva på att göra lite enkla 3dgrejer (kuber koner cylindrar) och snurra på kameran runt dem.

Men så har vi annat. Desktop - en 50poängskurs som jag tog för att jag behövde 50p och det lät som nånting med datorer. Så visar det sig att det är samma lärare som jag hade i "väbbdäsajn" (webbdesign) och multimedia. Jag ska vara ärlig; jag tycker inte om den läraren. Det enda som är värre än en okunnig lärare är nog en lärare som lär ut grejer som inte stämmer.

Första desktoplektionen i måndags började läraren snacka om ditten och datten i Photoshop (kursplanen visade sig innehålla bland annat text/bildredigering och olika bildformat (sistnämnda har hon inte en susning om, tror jag), typ histogram och vad man kunde göra. Fint. Sen kom vi till omförstorning av bilden. "Sådär, man kan skriva in höjd eller bredd och så följer den andra med för det är ikryssat där nere.. och ja det där med upplösning (dpi) behöver ni inte bry er om, dataskärmar visar inte mer än 72 ska ni skriva ut ska ni ändra den här till 300." Och jag dog lite inombords. Den läraren har iofs många kurser men det är inte direkt första gången jag märkt detta, om man frågar om wmv/avi/codecs/etc så är det ett stort frågetecken. Multimedia equals Flash. Dem lektionerna vill jag inte slänga mina hjärnceller på.

Trött o irriterad Sad kaffedags

moffes bild

skolan är korrupt, vilket gör de deppigt att gå dit varje dag.

filipjanssons bild

Ja skolan suger! Nu orkar jag inte skriva nått lång om varför men iallafall. Jag har just nu praktik som röris och dagarna går fan så mycket snabbare och är fan så mycket roligare. Folk frågar varför skolan är tråkig, ja jag är helt enkelt inte intresserad av nån utredande uppsats om nått helt ointressant för mig. Jag har inte lust att lära mig mer matten en jag redan kan, iallafall inte i skolan. Jag bry mej verkligen inte om religion, jag bryr mej ännu mindre om vem som är partiledare för folkpartiet. Jag ingen som helst lust att lära mig mera engelska. För att det här inte ska bli för negativt så slutar jag där. Viss (skol)utbildning bör man nog ha tycker jag men upp till 8 eller nian räcker gott och väl tycker jag. Visst läs vidare om du har lust. Men jag vill inte, fast jag måste för att bli licenserat rörmokare, visst kan jag kanske bli fullbetald ändå men..
Fast jag tycker ändå det är hyfsat roligt i skolan men dessa jävla betyg! Mer kanske kommer om nån vill veta mer för nu börjar fotbollen igen =)

You'll Never Walk Alone

 

Justice For The 96 || Siempre Es Posible

abergmans bild

jag läser sista terminen på gymnasiet, sen är jag klar med grundskolan.
Jag kan inte påstå att jag ser fram emot att gå till skolan, men samtidigt så måste jag göra det, om inte för min utbildning så för studiebidraget. Jag är riktigt less på att sitta på dessa eviga "föreläsningar/monologerna" som lärare har för vana att dra sig till med. Alla dessa "håll käften och lyssna lektioner" hur många av oss kommer ha ett jobb som kräver att vi håller käften och lyssnar? De flesta av oss kommer troligen att producera något. Och att inte uppmuntra självständigt arbete och egen hjärnverksamhet är inte bara bakåtsträvande och korkat utan också ett sätt att dödsdöma det egna samhället.

Folk som inte kan/vill tänka själva producerar inget nytt, utan sysslar ofta med saker som andra sagt åt dem att göra och vart tog evolutionen vägen?
Jag säger inte att de som inte är kreativa är dåliga eller sämre, jag säger att det är farligt att passivisera elever och unga och inte låta dem använda sin egen fantasi.

Min lösning: Låt eleverna arbeta mer självstädnigt och träna på att dra egna slutsatser och bli fritt tänkande människor som kan gå vidare i utbildningssystemet och troligen tycker att skolan är värd mer och att ens egna åsikter och tankar tas i beaktning.

Detta är troligen inte hela lösningen, men understimulation ger bevisade effekter som trötthet, slöhet och likgiltighet.
Samma sak med överstimulans.

-----------
www.abergman.se - Webtjänster för privatpersoner, småföretag och föreningar.

 

 

elwiss bild

Jag tycker att det är synd att det inte finns några alternativ till gymnasie idag. Jag var själv urless på studier efter 9:an men efter två år på ett dussinjobb som gett lite pengar på banken och insikten att det här håller inte hela livet återvände man med en helt annan motivation och känsla för ansvar. Sedan slutade man som systemutvecklare.

Men det var slutet på 80-talet det, vad har man för alternativ som skoltrött 16 åring idag? Det finns väl knappast lärlingplatser eller dussinjobb i någon form att ta ett sabbasårs med?

johns bild

Jag fuskar hela tiden, men eftersom jag snor från många kallas det forskning. Smile Tyvärr känner jag ångest för att mina ungar snart måste in i det kreativitetsdödande skolsystemet.
Man skall räkna rätt, stava rätt, sätta floder och kungar i rätt land.
Inte en enda egen tanke eller ide belönas. (man undrar om microsoft är inblandat...)
Tyvärr fostrar man robbotar, som med en liten gnutta insikt kommer bli bittra bakåtsträvare. Men systemet producerar vad systemet behöver...
likgiltlighet.
Kanske inte så upplyftande, men det är inte lätt att se hur glada 7 åringar som sprudlar av kreativitet och lek, växa opp till passiva tvtittare som inte har lust till någonting, för att det är svårt eller jobbigt.

Jag bitter??!
/john

Kristians bild

"Skulle tro att det hänger på lärarna att göra eleverna motiverade. Hur det ska gå till? Anpassa lärandet så att det blir kul och att de kan se att "de har nytta av det här"..."

Tyvärr krävs det ofta ganska mycket "wax on/"wax off" innan man kan komma in på roliga tillämpningar.

----------------------------------
MÖLUG

---------------------------------------

 

Lasps bild

Att lärarna kan sin sak är viktigt för hela trovärdigheten. Men om man undervisar fel är det viktigt för alla parter att det rättas till.
Begär ordet förklara sammanhangen.
Det är Ni elever som är viktigast, men en som sabbar genom att snacka i telefon förstör känslan både för Lärare och Elever.
Det bör vara upp till en grupp som har ett gemensamt intresse att hålla en överrenskommelse om inget telefontjafs.
Då lägger vi en grund som jag tror gör att lärare kommer med bättre kunskap och glädje till lektionerna.
.

_____________________________________
Skapa trygghet och gör någon nyfiken,
introducera en Linux distribution.

mindlights bild

fsck.school?

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

magnis bild

Tror att många lärare tycker det är svårt att sätta betyg på kreativt tänkande. Lättare att bara slänga fram en prov där man antingen svarar rätt eller fel. Och betygen verkar ju tyvärr vara det viktigaste med utbildning, annars blir det ju tydligen "flummskola"...
Tror det här är en av de främsta orsakerna till varför te.x fusk och skoltrötthet förekommer. I gymnasiet trodde man att ALLT handlade om betygen.
Så om man kunde få högre betyg med mindre ansträgning, varför skulle man då inte fuska? (Jag menar självklart inte att fusk är rätt i något läge, men jag förstår verkligen varför det förekommer!)
Att betygen inte har så stor betydelse senare i livet (så länge man är godkännd) var det igen som sa.

Och nu ska de ha betyg ännu tidigare..i princip redan från ettan i grundskolan...stackars barn..

Men visst är även lärarens insats otroligt viktig.
Ta programmering te.x, jag kunde ju redan programmera C++ när jag började, så orkade inte gå på lektioner. Och istället för att få göra någon form av kreativt arbete för att utveckla mina programmeringskunskaper, fick jag typ 40 uppgifter från boken...kändes som att skriva "Hello, World!" på 40 olika sätt i princip...
Hade så många frånvarotimmar i trean att jag inte ens fick högskolebehörighet.

Men sen blev det lumpen i 10 månder, och därefter läsa upp lite betyg på Komvux. Numera har jag otroligt roligt på min civilingenjörsutbildning. Betygstressen finns tills viss del fortfarande kvar, men på universitetet är det mycket tydligare att det är kunskapen man kommer ha nytta av i framtiden, inte betygen.

annes bild

Tja-ha, du skulle bli förvånad över hur många som har gått ut skolan men ändå inte kan "hålla käften och lyssna".
 
I mitt, och oerhört många andras jobb, så MÅSTE man kunna lyssna för att veta vad det är vi ska slå våra kloka huvuden ihop om att koka ihop till de som vi jobbar med. Den här veckan har jag suttit på olika möten i princip hela tiden (möjligtvis så har jag haft ca 5 timmars "ledig" tid under hela veckan) för att komma underfund med hur vår värld "fungerar" samt lyssnat på vad våra användare/beställare behöver att vi hittar på till dem. Det som kommer ut ur dessa möten måste vi sortera för att se målet - sen är det vårt jobb att hitta på en lösning till att uppnå detta mål.
 
Om du ska jobba som utvecklare exempelvis så kommer du antagligen att bli inblandad i framtagningen av kravspecifikationer på ett eller annat sätt, dvs du kommer att bli tvungen att verkligen höra vad folk försöker säga till dig.
 
Det jag säger är att du kommer inte komma undan ens efter skolan.....

mindlights bild

Det fanns ju folk som inte brydde sig om den där skrikige partiledaren 1921 också... och den där nollan var ju inget att bry sig om... Wink

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jonasbjorks bild

Om jag tolkar ditt inlägg rätt anser du att fusk skulle vara kreativt? Hmm. jag kan nog inte hålla med dig i det.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

oscarss bild

Håller absolut med. Tror inte han tänker plocka upp telefonen på den lektionen mer iaf. Tyvärr har ju en del den attityden, och han kommer säkert göra det på andra lektioner där lärarna inte når fram på samma sätt.

moffes bild

Fyndigt Lennart, Fyndigt....

mindlights bild

Du får gärna vidareutveckla det där med att det kallas för "forskning" när man snor från andra... må vara ett skämt, men det finns ingen logik i det i mina ögon...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mindlights bild

Vem sa att utvecklare inte lyssnar? Wink

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.115506

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

Marcuss bild

! huvudet på spiken.

mindlights bild

vet att jag plaskar omkring i Godwins pöl just nu... men det kvittar...
I min värld finns det en hel kontinent med white trash som skiter i omvärlden och därför tycker det är helt okej att deras politiker skickar soldater som i princip våldtar ett helt land... och detta på helt falska premisser.
.
Tänk om någon där borta faktiskt brydde sig om omvärlden och inte bara hur mycket bensin kostade per gallon?
(Nej, de är inte ensamma om att ha dåligomvärldskoll och empati men de är ett bra exempel på dåligt det kan vara)

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

johns bild

Helt klart att sno, plaggiera, kopiera från få är ju helt uppenbart att vederbörande inte lagt manken till att grundligt undersöka hur det ligger till, men att knycka ifrån många kan anses vara ett gediget grund arbete. Således forskning, fast en del menar att forskning är när man inte vet vad man gör. Kanske lite sent svarat men ändå, jag är inte så aktiv i cybern, jag forskar ju(senare definitionen). Hur som artikel godkänd för publicering, lite tid till annat. /john

mindlights bild

Du är väldigt svävande i din beskrivning... ge några praktiska exempel på när det man snor / plagierar från många där det då kallas för forskning...

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...