Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

jb: Framtidstro

Visste ni att det är massor av elever som varje läsår blir underkända i Matematik i svensk skola? Inga hemligheter, vi kan läsa rapporterna och varningarna varje månad. Varför är det så att eleverna inte klarar av matematiken? Jag menar, det är ju samma matematik som vi läste när vi gick i skolan.. Har lärarna blivit sämre? På sätt och vis kanske, arbetsbelastningen på en lärare har ökat under de senaste åren. Lärarna skall ha flera kurser, de skall hålla på med administration kring eleverna och vissa hävdar att de inte hinner med. Fast det är ju samma lärare som är skolan som när jag och mina kompisar gick i skolan, i vissa fall har till och med kompisens mamma haft samma lärare..

Jag tror inte att lärarna har blivit sämre. Speciellt inte de lärare som jobbat i 20-30 år. Ju mer man håller på med något desto bättre blir man på det. Så vi vänder på det och hamnar i andra änden - eleverna. Har något hänt med eleverna? Jag tror det. Jag jobbar med elever varje dag i skolan och upplever det som att de har svårt att föreställa sig saker de inte ser. Kanske är de matade med information sedan födseln och som en elev sa till mig idag: om jag håller i en röd spade kan jag se den - alltså finns den, om mamma säger att det finns spadar som är gröna och blå också tror jag inte på det eftersom jag inte sett dem. Jag tror inte att eleverna är dummare idag än vad de var för 20 år sedan, det handlar nog bara om att de har utvecklats åt ett håll medan skolan kört på i samma spår som den gjort sedan urminnes tider.

Nåväl, jag är ingen psykolog och har inga vetenskapliga grunder för mina antaganden och innan jag faller ännu längre avbryter jag mitt resonemang här och går vidare till vad jag egentligen tänkte skriva.

Eftersom jag upplever att eleverna har svårt att föreställa sig saker kommer teoretiska ämnen som t.ex. matematiken bli jobbig för dem. Därför borde vi skriva programvara som förklarar matematiken visuellt. Kanske finns det redan sådana verktyg och då undrar jag om du känner till var de finns (gärna open source). Kanske skulle vi ta och fundera på vad i matematiken som går att visualisera och hur vi skall göra det för att slutligen antagligen själva eller låta elever i skolan skriva programmen.

Jag tror att vi alla har mycket att vinna på detta. Framförallt eleven själv som slipper få känslan av att inte vara godkänd, men också samhället och näringslivet i helhet.

Kom med ideer! Har jag rätt? Har jag fel? Hur kan vi gå vidare med detta? Skall vi överhuvudtaget göra det?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pbs bild

Själv har jag upplevt att en del människor helt enkelt inte är lika matematiska som andra. Det finns folk som går på trean i gymnasiet utan att förstå hur man räknar med procent.
 
En annan sak är förstås motivationen, det är långt ifrån alla som orkar lägga hundratals timmar på att lära sig t.ex. derivatan. Matematik är väldigt abstrakt och kräver samtidigt väldigt mycket arbete. Inte en så lätt ekvation, speciellt inte när det gäller den "högre" gymnasiematematiken, som mycket få har någon praktisk nytta av i sitt vanliga liv. Åtminstone i så fall om man inte tänker utbilda sig till ingenjör.

elwiss bild

Varför ska man lära sig matte när det räcker med att göra bort sig i tv för att bli riksskändis? Det valet fanns inte när jag var ung Nu letas det hela tiden efter genvägar, för de finns där och våra tekniska landvinningar gör oss ständigtr bekvämare.

ppcrulezs bild

Första steget är att förbjuda och bannlysa miniräknare från matematiken. De hör inte hemma där. Miniräknare kan man använda i tillämpningsämnen (ekonomi, fysik, teknik etc).

Talen ska vara gjorda för att lösas utan miniräknare, svaren ska gå att förkorta och förenkla. Man måste lära sig räkna och inte förlita sig på miniräknaren.

Det finns överhuvudtaget ingenting som motiverar miniräknare på matematiklektioner. Matematik måste man lära sig man kan inte förlita sig på att räknaren klarar cosinus och sinus m.m

Detta är nog en av de största anledningarna till att elever får problem när de kommer till högskolan där man behöver kunna räkna och förstå och inte förlita sig på att räknaren klarar det.

polters bild

Edit: Dubbelpost

polters bild

"Ju mer man håller på med något desto bättre blir man på det"

Nja, sanning med modifikation. Lärare som inte känner sig stimulerade i sitt arbete riskerar snarare att hamna i en spiral av rutin, vilket inte är bra för någon.
Lärarna har inte blivit sämre, det tror inte jag heller, men unga idag är nog mer ifrågasättande än man var förr. Kort sagt: Det är väldigt svårt för mig att koncentrera mig på något, om ingen kan svara på vad jag ska ha det till. Den praktiska användningen av det teoretiska, det är något samtliga av de lärare jag har haft inte har kunnat förklara. Sådant är långt ifrån motiverande för en elev. När jag läste pedagogik i gymnasieskolan så var det en jäkla massa plöjande genom "informativa" texter om Maria Montessori, men inte någon koppling till hur man skulle tillämpa det.

Sorgligt, men sant.

Nu i efterhand så kan jag inte komma på något jag lärde mig i gymnasiet, faktiskt.

wuweis bild

Jag är skolpsykolog. En anledning till att jag inte pushar hårdare för fri och öppen källkod i skolan är att floran av pedagogisk programvara och datorbaserade hjälpmedel är för gles jämfört med vad som finns för Windows (somliga tycker nog att jag pushar hårt nog ändå).
Och visst - föreställningsförmåga och spatial förmåga (förmåga att uppfatta och hantera rumsliga aspekter av tillvaron) hänger delvis samman. Och spatial förmåga är en av de grundläggande förmågorna för matematisk förmåga. Så ett pedagogiskt program som utvecklar de förmågorna skulle vara toppen.
Jag kan inte programmering själv, men mitt jobb är att hjälpa pedagoger utveckla sin pedagogik och didaktik för elever med svårigheter. Kanske kan jag hjälpa till på nåt hörn.
/Mikael
Vi måste vända på året!
lära oss se skillnad på ansvar och skyldighet
och inse våra begränsningar

Vi måste vända på året! lära oss se skillnad på ansvar och skyldighet och inse våra begränsningar

tux-svens bild

med matten och därför känner de ingen motivation. Om man kan påvisa vilka fantastiska saker man kan åstadkomma med matte så tror jag det blir intressanate.
Om man t.ex. visar en sådan modell med solen, jorden och månen som rör sig och frågar sig hur man ska kunna skicka ut en farkost från jorden, som hela tiden snurrar runt sin egen axel, till en måne som hela tiden flyttar sig. Det t.ex, hade varit svårt utan matematik. Även att beräkna denna resas bränsleåtgång och alla materiella påfrestingar kräver matte..
Det blir faktisk mycket roligare och intessantare om man dessutom läser tekniska ämnen och kan se vilka praktiska tillämpningar som finns.
Lösningen är kanske att skapa modernare och för eleverna intressantare räkneexempel som anknyter mer till deras verklighet.
---------------------------------------------------------------------------
ODF är den enda ISO-certifierade dokumentstandarden idag - Sprid ODF genom att konsekvent använda dig av ODF. Våga vägra MS-format!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

 

pbs bild

Att försöka klara sig utan miniräknare mångdubblar arbetsbördan och därmed sjunker motivationen ytterligare. Och att använda miniräknare betyder ju ingalunda att man inte skulle behöva förstå uppgiften, man måste ju ändå veta vilka tal man matar in i den. Dessutom ska allting vara bevisat på papper, annars skulle man ju kunna bara gissa resultatet. Miniräknaren gör att man slipper en massa onödig handarbete och, speciellt om man har råd att skaffa sig en grafritande miniräknare, hjälper till med att visualisera problemet. Det finns helt enkelt ingen återvändning till räknestickornas värld.

polters bild

En klassiker är ju "Men denna vodkan är 40% så om vi delar på den så blir det ju bara 20% var".
Om man skulle rota i mitt minne och räkna antalet gånger jag har hört liknande logik så skulle man nog ge upp hoppet helt. Smile

jonasbjorks bild

Hur får jag kontakt med dig? Du accepterar inte mail i formuläret på LP.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

ppcrulezs bild

Miniräknare behövs inte om talen är skrivna på rätt sätt. Problemet är väl att läroböckerna är framtagna för att man ska ha miniräknare (och ibland till och med sponsrade av tillvarkare av miniräknare har jag sett). Man kan lära sig räkna utmärkt utan miniräknare och utan att arbetsbördan blir högre, men det förutsätter att man har tal som kan förenklas och förkortas.

På högskolenivå används inga miniräknare och de behövs heller inte då talen är gjorda för att man ska klara sig utan miniräknare.

Miniräknaren ger inget mervärde i undervisningen. Visst grafritare är bra men många lär sig använda miniräknaren och inte matematiken vilket är helt fel.

Miniräknare och matematikens uppbyggnad på gymnasienivå är feluppbyggd det är därför många elever får problem på tex tekniksa utbildningar när de kommer till högskolan. Man har helt eneklt förlitat sig på miniräknaren.

Jag förlitade mig själv för mycket på miniräknaren på gymnasiet och fick surt igen det på högskolan.

Kristians bild

Miniräknaren är bannlyst på matematikkurserna på högskolan, men på gymnasiet har den nog en plats - om än mycket större än vad den borde vara. Många problem skulle kunna lösas utan räknare. Utan räknare måste man behärska bråkräkning, något jag minns att jag själv var för lat för att utföra i större omfattning när min T83:a fanns så nära till hands...

----------------------------------
MÖLUG

---------------------------------------

 

abergmans bild

Precis! Se till så att kidsen kan lära sig räkna på sin alkoholprocent utan att göra bort sig!
-----------
www.abergman.se - Webtjänster för privatpersoner, småföretag och föreningar.

 

 

pbs bild

I mitt gymnasium hade matteläraren en favoritminiräknare (TI-86 tror jag det var) som han nästan förutsatte att alla skulle köpa. Trots att den hade en prislapp på över 1600 kronor i den lokala bokhandeln var det säkert 90% av klassen som skaffade sig en sådan. Av dem som hörde till den lilla kättargruppen var jag den enda som inte hade någon som helst grafritande miniräknare Wink.
 
Att räkna med större tal eller komplicerade bråk för hand var vardagsmat på lågstadiet och långt in på högstadiet. Men under gymnasiet ersattes det helt av miniräknaren och nu två år efter gymnasiet kommer jag faktiskt inte längre ihåg hur man gör det. Å andra sidan har jag inte heller något större behov av att börja repetera saken, GNU bc ligger nära till hands på kommandoraden och för mer komplicerade beräkningar finns miniräknaren i bokhyllan.

jonasbjorks bild

Det är ofta författarens val av miniräknare genomsyrar hela matematikboken ja. Men sponsring? Det tror jag inte. Se det som att du skall skriva en bok om Linux, vilken dist kommer du skriva om? Den du kör själv så klart.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .