Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Lotus Notes är djävulens verk

Jag vill börja med att varna känsliga läsare om att historien som följer är så lång att ni förmodligen kommer drabbas av kronisk narkolepsi och om du mot all förmodan orkar läsa så skriv gärna en kommentar och bekräfat det Laughing out loud
.
Det jag ikväll skriver om är för mig så traumatiskt att det tagit mig en vecka att bearbeta det.
Nja. En viss överdrift är det nog minsann men nog fan tog det på nerverna.
Gamla rävar här på LP kan inte ha undgått marathondebatten jag var inblandad i angående Lotus Notes förra året.
Oavsett hur den slutade så bestämde jag mig efteråt för att Lotus Notes visst var ett alternativ.
När sedan en av mina kunder, den svenska svansen i en koncern med europa-HQ i Belgien, skulle migreras in i HQs active directory slog jag på stort.
Kunden hade i Sverige länge satt sig på tvären och vägrar Lotus Notes. Detta beslut var taget före min tid som konsult och jag var för en gångs skulle helt oskyldig Wink
I varje fall... Jag proklamerade att det var fullkomligt idiotiskt att köra Outlook mot Lotus Domino då det enda stöd man hade för det var POP3 vilket i sin tur innebar att man missade alla fördelar med både Outlook och Lotus Domino.
Min rekommendeation var att man gick över till Lotus Notes. Användargränssnittet skulle visserligen vara annorlunda än det man var van vid men det var bara en fråga om övertygelse och envishet för att överbrygga det lilla hindret.
Sagt och gjort, kunden bestämde sig för att passa på att gå över till Lotus Notes i samband med flytten till ny domän.
.
Jag vill här sticka mellan med en liten förklaring för er som inte arbetar med IT utan mer har det som hobby.
När man ska göra en sån här migrering som att byta ut ett enda program så gör man inte det on the fly. Man sätter upp en testmiljö, installerar och testar och identifierar alla möjliga fallgropar och sedan sätter man sig ner och spaltar upp en projektbeskrivning med s k milstones och målbeskrivning.
Milstenar är punkter på vägen till målet, s k delmål, som sätts upp för att man ska kunna hålla en eventuell tidsplan och t ex se om projektet tar så inihelvete förmycket tid eller pengar. Målet är det man beskrivit i målbeskrivningen.
I detta fallet rörde det sig om 12 datorer, bärbara och stationära, som alla körde XP så en djupgående och detaljerad plan var bara för mesar ansåg den snygge och kunnige projektledaren (jag!).
.
Som sagt. Projektet rivstartade med en bärbar som blåstes och fick en sån där perfekt installation av XP. En sån där ni vet som man bara myser efter att ha gjort. Det kan vara Linux, det kan vara XP... du vet själv när allt bara klickat och varenda ikon ligger där den ska. Där är inte ett fel i loggarna och den är hypersnabb.
(I XPs fall är det alltid innan man lagt på Office Tongue )
Jag slängde på alla appar de körde i organisationen (underskatta aldrig IBMs fulhack när det gäller AS400-klient m m... jeeeesus vad de inte fattat hur man skapar MSI-paket eller varför man inte ska ha konsollfönster som blinkar till under installationen Tongue ) och burkhelvetet var som en oljad blixt... och då... var det dags för Lotus Notes.
Handsvetten trängde sakta fram...pulsen ökade... och Lotus Notes installerades snyggt och inte ett gnäll nånstans.
Lyckan var total. Projektet skulle vara klart i ett nafs.
.
En vecka senare, i början av februari körde vi igång med installationen av Lotus Notes.
För att korta ner storyn lite lite så konstaterar vi bara att 10 av 12 datorer gick bra med Lotus Notesinstallation.
2 betedde sig helt skadat. Vid dubbelklick kom Lotus Notes splash upp. Sedan hände inget förrän man tröttnade och började leka lite med fönster etc och DÅ upptäckte man att smartskaften på IBM minsann varit vänliga nog att passa på att installera en crashhandler ifall appen skulle strula.
När man ändå var igång med det så såg man till att a) göra den till storleken mindre än splashen och b) gömma den bakom splashen.
.
PUCKON.
.
Ivarje fall löste varken jag eller teknikern från UK som hade vanan inne sen typ 54352435 Notesinstallationer.
Vi gav upp.
Vi visste nämligen att nästa vecka skulle datorerna migreras från gamla miljön till HQs worldwide AD och då skapades nya profiler.
Ny profil skapas för att ett nytt ad-medlemskap innebär nya userkonton.
Så en vecka senare migrerar jag datorerna över till nytt AD.
11 av 12 datorer går finfint.
Den enda som strular är nummer 12. Marketing Manager, som nu i efterhand, borde få nobelpriset i tålamod. Hon har varit så tolerant att jag skäms.
I varje fall. Fram till denna punkten har allt löpt på som det alltid gör i en IT-konsults liv.
.
Men det är här det går helt åt helvete.
.
Jag bestämmer mig nämligen för att ringa IBMs support. Ni vet, de där som tillverkar produkten Lotus Notes.
Jag ringer växeln som kopplar mig till supporten.
Supporten svarar efter en sisådär 10 minuter och jag förklarar mitt problem och att jag bara vill prata med en tekniker som snabbt kan söka efter kända fel med Lotus Notes 8 Basic i kombination med MS Office 2003 svensk och kanske Adobe CS3 engelskt i ett engelskt Windows XP SP2.
Fel fel fel. Går inte. Du måste ha ett supportavtal. "Vad har du för kontraktsnummer?"
Nu är det ju såhär att när du och jag köper antivirus på Siba så sitter vi med kvittot. När kunden X köper 4000 licenser av Lotus Notes så har de INTE ett kvitto från Siba liggandes på sitt skrivbord.
Tilläggas bör att Lotus Notes inte varit speciellt attraktivt i piratvärlden det senaste årtiondet, även om IBM tycks tro det.
Så det var bara att foga sig. Jag försökte flirta med tjejen på supporten (hon som stoppade mig) och hon hade ingen som helst förståelse för mitt problem (att jag inte satt med ett kvitto på anslagstavlan). Det var kört.
Jag la på luren, funderade lite och bestämde mig för att ringa igen. När tjej nummer 2 svarade i supporten förklarade jag min belägenhet och vädjade till hennes goda hjärta.... vilket lyckades!
Hon började söka kundens företagsnamn och hittade ett avtalsnummer!!!
Jag skrattade gott och konstaterade att jag var nära att gifta mig med henne och att hon var garanterade en plats i himlen.
.
Det var då näste bakslag kom.
Avtalet var ett guldavtal.
- Och? undrade jag.
Jo, detta innebar att sverige inte kunde hjälpa mig då avtalet var skrivet i belgien och sverige inte fanns listat i avtalet.
OMFG!
Så de kopplade ner mig till Belgien. Väl där fick jag minsann inte prata med någon. Jag fick däremot göra en felanmälan och blev lovad att "någon" skulle ringa tillbaka om 2 timmar. Ja. Två timmar senare (jag kostar 950kr per timme plus moms) ringer telefonen och det är IBM. Jag fick då prata med person nummer 3 som lovade att hjälpa mig. Jag förtydligade att detta var marknadschefens mail som inte fungerade och att vi körde Sophos Antivirus, Adobe CS3 och Office 2003 svenskt på Windows XP eng sp2. Efter att ha lyssnat intresserat på min felbeskrivning bad hon om loggarna från kraschen. Hon guidade mig till platsen där loggarna lagrades och jag zipade och mailade dem till henne.
.
Sen går ett par dagar och inget händer.
Alltså, låt mig förtydliga: Marknadschefen sitter utan möjlighet att läsa eller skicka mail i ett par dagar!
Jag skickar en förfrågan till personen om status. Får inget svar.
Jag väntar två dagar och skickar en fråga igen. DÅ får jag svar.
Svaret var tyvär helt otroligt världelöst svammel och tydligt tecken på att person nummer 3 a) inte förstod engelska eller )b var helt dum i huvudet.
I det mailet stod det följande: Jag har hittat 2 möjliga fel i vår knowledgebase. 1) Processen RTVSCAN.EXE orsakar problem och måste uppgraderas. (MEN FÖR HELVETE, jag sa ju att vi kör Sophos antivirus. Detta syns i loggarna som skickades till IBM och RTVSCAN är Norton / Symantec Antivirus.) eller 2) Engelskt Windows XP körs tillsammans med Office 2003 svenskt (WOW! No were talking!). Ingen känd fix finns för detta problemet. (What!?!?! Jag är helt ointresserad av att ni berättar för mig vad ni inte kan fixa. Jag vill att ni löser problemet).
Då lackar jag ur och ringer IBM. Jag får inte bli direktkopplad trots att jag uppger ärendenumret utan...jepp... du gissade rätt... jag fick vänta ca. tvåtusenkronor på att bli uppringd.
I vilket fall som helst var det person nummer 4 som ringde och han lovade att de hade fullt fokus på caset och att man nu minsann ska lösa problemet.
.
Det går ytterligare 1-2 dagar och då rings jag upp av IBM... klocka 20-21 på kvällen (!!!) av en glad irländare som berättar att man minsann har fullt fokus på mitt case och han passar på att undra om problemet är löst. Jag suckar och förklarar vem som inte kan skicka o läsa mail och att inte ett dyft är gjort från IBMs sida. Supportteknikern lovar att man nu ska eskalera detta till softwarelabbet för attjag ska få en patch. Efter samtalet går jag och funderar på hur fan det kan behövas en patch. Rimligtvis är ett MS Office som fuckat upp något i vanlig ordning som Notes inte är förberedd på, men visst. IBMs produkt känner bara IBM till så jag håller käften.
.
Efter ytterligare 2 dagar dimper det ner ett mail där det förklaras att IBM (gissa vad?) har full fokus på mitt ärende och att man det snart kommer en patch.
Jag skrockar lite och fortsätter jobba.
2-3 dagar senare dimper det ner ett mail där det förklaras att jag inte svarat på de frågor IBM ställt mig och innan dess blir det minsann ingen patch.
Jag går tillbaka till föregående mail och läser bottomline. Visst, där var frågor som jag missade. Puckade mig.
Men jag ruttnar snabbt när jag läser frågorna som är stil med:
"Hur många anställda har ni på företaget.", "Är någon drabbad av rapporterat problem.", "Hur stor är "business impact" som problemet orsakar.".
Fyller snabbt i formuläret och skickar in det.
Nu går jag raka vägen in till IT-ansvarig på företaget och förklarar att IBMs förtroendekapital är förbrukat och att vi måste agera. Det kommer kosta honom ca 4000kr för en total ominstallation av datorn och det finns inga garantier för att det kommer funka efter det men att det är min övertygelse att den chansningen kommer ge bättre resultat.
Sagt o gjort, vi ominstallerar under en hel dag (mycket mjukvara ska in och konfas).
.
Lotus Notes fungerar!!!
.
Allt var frid och fröjd. Jag var glad. Kunden var glad.
Då går det ett par dagar och då dimper det ner ett mail från IBM där de frågar mig ungefär samma saker som i förra mailet fast med lite annorlunda formulering. Jag lackar ur och skäller lite på min närmsta chef (han är van Laughing out loud ).
I förra veckan ringde IBMs support upp mig och frågade varför jag inte skickat in svaren på frågorna och då brast det. En tjej nånstans i Belgien fick en hel jävla lastbilslast med skit av mig för hur jävla amatörmässig och byråkratisk IBMs support var.
Hon bad om ursäkt å IBMs vägnar (jag förklarade flera gånger att det inte var henne jag var arg på men att hon måste förstå att hon representerar IBM i detta fallet) och undrade om jag ville prata med hennes chef.
Jag förklarade att det inte var lönt då jag redan kostat min kund ca 7000kr varav ca 50% var IBMs fel och att jag aldrig ändå kommer bli omvänd i min åsikt om IBMs support.
.
Jag ångrar faktiskt bittert att jag rekommenderade kunden Lotus Notes för till saken hör att det inte bara var att installera appen utan en hel del efterkonfig behövdes göras manuellt i Lotus Notes.
IBMs support svarade "klart det går" på min fråga om det inte gick att automatisera och de lovade att maila mig hur man gjorde.
Det pinsamma är att de mailar mig en instruktion om hur man gör en MST-fil.
En MSI-fil är ungefär som ett DEB-pakert där du får en massa frågor om olika installations val och var appen ska installeras på disken. En MST-fil är en styrfil till MSI-filen där dessa val är förinställda.
Således är en MSTfil ingen lösning på problemet om saker som ska konfas inuti Lotus Notes efter första starten.
.
Att konfa sånt låter kanske inte så viktigt men betänk att det rör sig om 12 datorer och det är minst 20 minuters pillande per klient. Jag kostar 950kr per timme. Det blir lugnt ett par tusen extra för att jag inte får möjlighet att scripta konfigen.
.
Ingen i min närhet, varken nuvarande kollegor eller gamla kollegor, har några bra erfarenheter av IBMs support. Byråkrati är ledordet för det företaget.
Microsoft är också ett stort företag men där kan jag lova att om de nu mot all förmodan kräver dig på kontraktsnummer så kan du ge dig fan på att de löser felet på mindre än 2 samtal.
.
I nästa avsnitt ska jag förklara och visa hur uselt användagränssnitt Lotus Notes har och hur jobbigt långt efter den klienten är i en modern värld.
Jag VAR positiv tills användarna nu summerat alla frågor de har i en lång lista. Och det är mycket som saknas om man jämför med Outlook 2003.
Outlook 2003 är inte standard för hur man ska göra men funktionerna som efterfrågas saknas helt och det kan vara enkla saker som att rättstavningen inte själv känner av att det inte är det inställda språket som skrivs utan ett annat.... eller varför inte markera 3 mail och högerklicka och välja "Mark as read"... nej nej...då ska du in i Redigeramenyn och vidar in två nivåer för att nå det. Det senare är inte fel men nog fan har utvecklingen gått framåt och utvecklarna har upptäckt "the power of rightclick".
.
Over and out från LPs egna optimist.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

elwiss bild

Man ska inte ha med stora drakar att göra, de växer altid in i det där träsket som du just beskrivit, även om IBM säkert bär kejsarkronan i stelbenta byråkraters universa.

Men ska du klanka på gränsnittet i nya notes? Är det de RCP baserade som jag sett skrämskott på? Ser trevligt ut och ser därför med spänning fram emot varför detta är sämre än outlook 2007

annes bild

Läst och förstått och skrattat rått! Laughing out loud
Skrattat åt att jag vidarebefodrade mina användare som ville ha Lotus Notes förra veckan till SAP-supporten som kör Lotus Notes. Ser du framför dig hur de förvuxna jättarna SAP slåss mot IBM för att få svar på mina "krångliga" utvecklares frågor.... *asg*
 
Hoppas bara att den heta potatisen inte hamnar hos mig igen till slut... :S

fredentofts bild

Visst är kontextkänsliga annonser underbara.
Här spys det galla över Notes och vad får man då för annonser?
 
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Argumentera aldrig med idioter.
De drar bara ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

manstroms bild

Har aldrig installerat Notes men har support på det på jobbet. Gillar det inte, finns problem så att det räcker och blir över. En "härlig" egenskap är att Notes har F9 för att uppdatera inboxen, trycker man F5 blir Notes låst. Förvirrande varje gång F5 trycks in Tongue

trappskis bild

Ja jävlar...
Microsoft Installer är djävulens verk i kvadrat och borde inte få användas av någon.
Av någon udda anledning brukar fri mjukvara använda sig av den mycket snabbare och smidigare NSIS istället... Jag vet inte vad det kan bero på.

Men medans du ändå var igång och konsultade så skulle do konsultat in OOo, Thunderbird + Lightning istället för Office och Lotus liksom Wink

mauths bild

Ojoj, är allt detta mitt fel?
Du prickar in nackdelarna ganska bra, fördelen med LN är inte själva mail-klienten utan de andra databaserna. Jag använder dem gärna. Jag har aldrig utvecklat nån app till dem själv, men har förstått att det är ganska behändigt.
Det är det som är finessen med LN.
Numer finns ju andra programvaror så jag vet inte om LN en killer app längre. Det var väl en sådär tio år sedan jag stötte på det första gången och då var det rackarns bra. Kruxet med databaserna är nog att när man börjat använda dem så bygger man nog in sig i dem ganska snabbt och måste nog leja in någon IT-tekniker för ta sig ur dem.
Som en parentes kan jag nämna att jag kom ut till en kund i ett annat land en gång som vår support/eftermarknad misskött å det grövsta, de hade en idé om att ta mitt pass och binda fast mig i stolen där...
I övrig kan vi fortsätta där vi slutade: LN är jättebra!

-
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
Winston Churchill

- "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill

rolandfranss bild

*LÄSKVITTO* Wink

nope "sudo rm -rf" doesn't med read manaul really fast...

nope.. "sudo rm -rf" doesn't mean read manaul really fast...

mindlights bild

Det gör mig förbannad är att de har en del snygga features. Inga unika egentligen men du kan designa din egen startsida och ikonerna är flerfärgade i mjuka pastellfärger typ.
Men för att lägga till applikationer ska du in i Notes Workbench som i Lotus Notes 8 Basic är ett arv från 4-bitarstiden. 16 färger alltså.
En annan sak, och här är det inte Microsoft som äger standarden, men det känns jättekonstigt att man bredvid varje subjectrad i maillistan har ett litet kuvert.
Jag är övertygad om att de flesta ser det som självklart att ett stängt och öppet kuvert betyder oläst och läst.
Men inte i Lotus Notes. Där betyder kuvertet något helt annat.
Vi har misstankar om att det kan ha att göra med om du har svarat på ett mail eller inte.
Läst / oläst är istället svart kontra röd text på subjectraden.
I mina ögon helt ologiskt.
Jag kan fortsätta och rabbla konstigheter med Notes GUI och jag kommer med allra största sannolikhet få smäll på fingrarna då jag inte är "utbildad" utan självlärd. Som självlärd missar du mycket av tankarna bakom funktioner men en av fördelarna med Officesviten är att användarna kan sätta sig direkt med Excel efter att ha kört Word i 1 vecka. De kan t o m sätta sig med Open Office om de kört Outlook 1 vecka.
Det går inte med Lotus Notes.
.
Skit samma. Det kan ha varit så att jag bara var grinig igår och att jag tycker att en produkt med obefintlig basicsupport är en skitprodukt (Du köper faktiskt inte bara en mjukvara idag. Du köper ett koncept, mjukvara och hjälp runt mjukvaran)

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

elwiss bild

Google försöker ge oss hjälp med vår Galla - skynda dig att klicka Mindlight Smile

skämt åsido, min erfarenhet av notes är från förra jobbet och då hette klienten ngt på 5x .. om jag minns rätt. Lotus Notes/Domino kändes då som en produkt med fantastiska möjlligheter, här kunde man enkelt(?) bygga bra applikationer för sitt företagsnät och integrera med sin klient. Hur enkelt det nu var skall jag dock låta vara osagt för jag lattjade bara lite med det.
Hur som helst, idag har mycket hänt och Lotus kanske helt hamnat i bakvattnet, vad jag reagerade på redan då var att den var ofanligt tung att rulla på den tidens ganska klena klienter..

elwiss bild

Hur funkar det med att dela resurser och bjuda in resurser via kalendern i Lightning? Går det alls?
Jag har faktiskt inte kört T-Bird på flera år, då var den inte mycke till Groupware klient alls och hade knappt vettig stavningskontroll ens, hur är det med den saken numer?

mindlights bild

det där visste jag inte.
.
Det är SÅ SKÖNT med företag som inte kan anpassa sig.
"Vi skapar en egen standard" Tongue

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

tux-svens bild

Det finns antagligen olika support-enheter på IBM. Jag ringde som privatkund angående en Lenovo laptop med garanti. Jag fick mycket bra och trevlig hjälp. Det kändes som killen i andra änden verkligen ville hjälpa mig. Vi utförde bl.a minnestest då jag hängde kvar i telefonluren. Efter 1 eller möjligen 2 dagar kom ett RAM-minne med budbil och jag monterade det och nästa dag skickade jag iväg det trasiga RAM:et med samma budbil. OBS budbilen stannade varje gång utanför min grind och märk att jag bor långt ute på landet!
---------------------------------------------------------------------------
ODF är den enda ISO-certifierade dokumentstandarden idag - Sprid ODF genom att konsekvent använda dig av ODF. Våga vägra MS-format!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

 

mindlights bild

Jepp! Det och Irakkriget.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

jonasbjorks bild

Du kan inte ersätta Notes med en sådan lösning, du kan inte ens påstå att OOo+Thunderbird+Lightning skulle kunna ersätta Outlook/Exchange. Eller Groupwise heller för den delen. Det är inte så enkelt.

--
Jag är grundare av och administratör på Linuxportalen. Kontakta mig om du har frågor, funderingar eller synpunkter kring Linuxportalen.se .

Lasps bild

Tidigare i mitt liv var det mycket snack om Lotus Notes, jag valde MS linjen och efter din beskrivning förstår jag jag att jag inte har missat något.
Jag tycker att du lyfter fram en viktig sak, språken, att köra ett OS på ett språk och tillämplighet på ett annat är inte alltid lätt.
Kanske man bara skulle ha Engelska rakt igenom!
Men frågan nu var det olika märken på de bärbara datorerna!

_____________________________________
Skapa trygghet och gör någon nyfiken,
introducera en Linux distribution.

trappskis bild

På fråga a svarar jag: vet inte och på fråga b svarar jag: Vet inte
Nej men jag har faktiskt ingen aning.
Kalender har jag aldrig haft ett riktigt behov av själv så jag har inte utforskat den överdrivet mycket, och Stavningskontrollen har jag inte ens påslagen Tongue

mindlights bild

Alltså. Det du efterfrågar är dilemmat open source står och stampar på.
Att skicka ut en mötesinbjudan är inga problem. TB fixar in en inbjudan i din kalender.
Problemet är att det inte finns något på andra sidan, på serversidan, som kan prata kalenderposter. Så du kan inte få upp de andras kalendrar smidigt och se när 8 av dina kollegor är lediga samtidigt.
.
Jag har stora förhoppningar att TB nu, efter omstruktureringen, kommer imponera såsom FX gjorde. Ta täten. Driva utvecklingen som FX gjorde.

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mauths bild

Gott, då har jag fördjupat din kompetens.
-
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
Winston Churchill

- "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill

elwiss bild

*puuh* jag var alltid rädd för att just iakkriget var mitt fel, nu behöver jag inte köpa fler avlatsbrev..

bloms bild

Visst är det, men i detta fallet var IBM före MS... Så egentligen är det MS som "borde" anpassa sig.. lite sent nu iofs Smile

mindlights bild

-

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mindlights bild

Helt ärligt. Det finns ingen anledning att göra en produkt som är låst till ett språk.
Ta Office 2007 t ex. Det tog år men tillslut fattade MS att språkneutralt löste en hel del problem.
Buggar i programmet ska kunna fixas utan att man anpassar patchen efter varje språkversion.
.
Det var stationära datorer som strulade. Båda av märket HP men olika modeller.
Min erfarenhet är att MS Office är roten till 99% av allt ont i världen. Den är så hårt integrerad i Windows att alla andra appar måste anpassa sig till inte bara Windows utan även Office.
Det är där problemet ligger.
(Det är i varje fall bekvämt att skylla på MS Wink )

---------------------------
Q: What is the difference between Bill Gates and Batman?
A: Batman beat the penguin...

mauths bild

Lite avlatsbrev behövs nog, tänk på det där klimat-trasslet. Kan du påstå att du är helt oskyldig?
Aldrig kört/åkt bil? Aldrig ätit kött? Aldrig släppt en fjärt?
Hmm?

-
"Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
Winston Churchill

- "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt." Winston Churchill