Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Långsamt grafikkort

Jag har ett AGP Nvidia 6200 baserat grafikkort i min dator. Det köptes för att kunna dra runt Compiz Fusion. Men, trots allt mitt pillande så får jag en ytterst medioker prestanda ur det. Kortet borde vara bättre än så här, eller?
Någon som vet hur man får fart på det? Så vitt jag kan förstå körs Nvidia rutinerna enligt konstens alla regler. Lite dumpade data från systemet bifogas nedan.

hanssh@hoth:~> glxgears
1117 frames in 5.6 seconds = 198.489 FPS
1142 frames in 5.0 seconds = 228.388 FPS
1230 frames in 5.6 seconds = 219.653 FPS
1410 frames in 5.0 seconds = 280.989 FPS
1426 frames in 5.0 seconds = 284.329 FPS
1784 frames in 5.0 seconds = 353.488 FPS
1895 frames in 5.0 seconds = 377.111 FPS
1662 frames in 5.0 seconds = 332.392 FPS
1865 frames in 5.0 seconds = 371.734 FPS
1838 frames in 5.0 seconds = 367.560 FPS
XIO:  fatal IO error 22 (Invalid argument) on X server ":0.0"
      after 41 requests (40 known processed) with 0 events remaining.
hanssh@hoth:~> glxinfo
name of display: :0.0
display: :0  screen: 0
direct rendering: Yes
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
server glx version string: 1.4
server glx extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_SGIX_fbconfig,
    GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGI_swap_control,
    GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_ARB_multisample, 
GLX_NV_float_buffer,
    GLX_ARB_fbconfig_float
client glx vendor string: NVIDIA Corporation
client glx version string: 1.4
client glx extensions:
    GLX_ARB_get_proc_address, GLX_ARB_multisample, GLX_EXT_visual_info,
    GLX_EXT_visual_rating, GLX_EXT_import_context, GLX_SGI_video_sync,
    GLX_NV_swap_group, GLX_NV_video_out, GLX_SGIX_fbconfig, 
GLX_SGIX_pbuffer,
    GLX_SGI_swap_control, GLX_NV_float_buffer, GLX_ARB_fbconfig_float,
    GLX_EXT_fbconfig_packed_float, GLX_EXT_texture_from_pixmap,
    GLX_EXT_framebuffer_sRGB
GLX extensions:
    GLX_EXT_visual_info, GLX_EXT_visual_rating, GLX_SGIX_fbconfig,
    GLX_SGIX_pbuffer, GLX_SGI_video_sync, GLX_SGI_swap_control,
    GLX_EXT_texture_from_pixmap, GLX_ARB_multisample, 
GLX_NV_float_buffer,
    GLX_ARB_fbconfig_float, GLX_ARB_get_proc_address
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL renderer string: GeForce 6200/AGP/SSE2
OpenGL version string: 2.1.2 NVIDIA 169.12
OpenGL extensions:
    GL_ARB_color_buffer_float, GL_ARB_depth_texture, 
GL_ARB_draw_buffers,
    GL_ARB_fragment_program, GL_ARB_fragment_program_shadow,
    GL_ARB_fragment_shader, GL_ARB_half_float_pixel, GL_ARB_imaging,
    GL_ARB_multisample, GL_ARB_multitexture, GL_ARB_occlusion_query,
    GL_ARB_pixel_buffer_object, GL_ARB_point_parameters, 
GL_ARB_point_sprite,
    GL_ARB_shadow, GL_ARB_shader_objects, GL_ARB_shading_language_100,
    GL_ARB_texture_border_clamp, GL_ARB_texture_compression,
    GL_ARB_texture_cube_map, GL_ARB_texture_env_add,
    GL_ARB_texture_env_combine, GL_ARB_texture_env_dot3, 
GL_ARB_texture_float,
    GL_ARB_texture_mirrored_repeat, GL_ARB_texture_non_power_of_two,
    GL_ARB_texture_rectangle, GL_ARB_transpose_matrix,
    GL_ARB_vertex_buffer_object, GL_ARB_vertex_program, 
GL_ARB_vertex_shader,
    GL_ARB_window_pos, GL_ATI_draw_buffers, GL_ATI_texture_float,
    GL_ATI_texture_mirror_once, GL_S3_s3tc, GL_EXT_texture_env_add,
    GL_EXT_abgr, GL_EXT_bgra, GL_EXT_blend_color,
    GL_EXT_blend_equation_separate, GL_EXT_blend_func_separate,
    GL_EXT_blend_minmax, GL_EXT_blend_subtract, 
GL_EXT_compiled_vertex_array,
    GL_EXT_Cg_shader, GL_EXT_depth_bounds_test, 
GL_EXT_draw_range_elements,
    GL_EXT_fog_coord, GL_EXT_framebuffer_blit, 
GL_EXT_framebuffer_multisample,
    GL_EXT_framebuffer_object, GL_EXT_gpu_program_parameters,
    GL_EXT_multi_draw_arrays, GL_EXT_packed_depth_stencil,
    GL_EXT_packed_pixels, GL_EXT_pixel_buffer_object, 
GL_EXT_point_parameters,
    GL_EXT_rescale_normal, GL_EXT_secondary_color,
    GL_EXT_separate_specular_color, GL_EXT_shadow_funcs,
    GL_EXT_stencil_two_side, GL_EXT_stencil_wrap, GL_EXT_texture3D,
    GL_EXT_texture_compression_s3tc, GL_EXT_texture_cube_map,
    GL_EXT_texture_edge_clamp, GL_EXT_texture_env_combine,
    GL_EXT_texture_env_dot3, GL_EXT_texture_filter_anisotropic,
    GL_EXT_texture_lod, GL_EXT_texture_lod_bias, 
GL_EXT_texture_mirror_clamp,
    GL_EXT_texture_object, GL_EXT_texture_sRGB, GL_EXT_timer_query,
    GL_EXT_vertex_array, GL_IBM_rasterpos_clip,
    GL_IBM_texture_mirrored_repeat, GL_KTX_buffer_region, 
GL_NV_blend_square,
    GL_NV_copy_depth_to_color, GL_NV_depth_clamp, GL_NV_fence,
    GL_NV_float_buffer, GL_NV_fog_distance, GL_NV_fragment_program,
    GL_NV_fragment_program_option, GL_NV_fragment_program2,
    GL_NV_framebuffer_multisample_coverage, GL_NV_half_float,
    GL_NV_light_max_exponent, GL_NV_multisample_filter_hint,
    GL_NV_occlusion_query, GL_NV_packed_depth_stencil, 
GL_NV_pixel_data_range,
    GL_NV_point_sprite, GL_NV_primitive_restart, 
GL_NV_register_combiners,
    GL_NV_register_combiners2, GL_NV_texgen_reflection,
    GL_NV_texture_compression_vtc, GL_NV_texture_env_combine4,
    GL_NV_texture_expand_normal, GL_NV_texture_rectangle,
    GL_NV_texture_shader, GL_NV_texture_shader2, GL_NV_texture_shader3,
    GL_NV_vertex_array_range, GL_NV_vertex_array_range2, 
GL_NV_vertex_program,
    GL_NV_vertex_program1_1, GL_NV_vertex_program2,
    GL_NV_vertex_program2_option, GL_NV_vertex_program3,
    GL_NVX_conditional_render, GL_SGIS_generate_mipmap, 
GL_SGIS_texture_lod,
    GL_SGIX_depth_texture, GL_SGIX_shadow, GL_SUN_slice_accum
glu version: 1.3
glu extensions:
    GLU_EXT_nurbs_tessellator, GLU_EXT_object_space_tess

 
----
Linux växer snabbast!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pluns bild

Man behöver mer fakta för att kunna säga något.

glxgears är ju en mycket primitiv mätmetod som blir helt
fel om andra processer slukar CPU.

- Ser du något skumt med System Monitorn och processerna ?

- Vilken dist är det ? OpenSuse bökade till glxdelen för ett tag sedan.

- Vilken Compiz version körs ?

hoths bild

Jag kör opensuse 10.3, med senast tillgängliga Nvidia drivare från repo-källa.
Compiz kör jag inte alls. Prestanda så usla att det inte är någon ide.
 

När jag startade "Systemövervakare för KDE" och sedan startade glxgears visade det sig att prestanda dök i golvet; nu snittar den 11-50. Ibland dyker den till och med under 1. Kugghjulen hackar ojälpligt... :-/
 

Normalt går Firefox2 i en process med typiskt ett dussin flikar öppna och igång samtidigt. Brukar fungera bra.
 

Önskade du resultat från något annat program eller funktion?

 
----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

pluns bild

Njau...KDE har jag ingen aning om.

Med Gnome så ser du ju exakt vilkaprocesser som drar CPU o minne.

Vad jag sett är att OpenSuse användare nedgraderat nVidia drivarna till versionerna innan 169.12, men då med Compiz igång.

Jag vet inte heller hur man ser vad 1-click install egentligen gör.

Manuell installation finns efter
http://en.opensuse.org/NVIDIA

http://en.opensuse.org/Compiz_Fusion

Enable/Disable XGL kanske är värt att testa.

Ditt kort ska bara rulla på och lätt köra Compiz.

hoths bild

Kollat på dem och fått igång Compiz Fusion. Det fungerar men flyter inte lekande lätt. Endast de enklare finesserna är användbara.
 

Ingen märkbar prestandaförbättring syns via glxgears. För övrigt verkar fler ha problem att få upp prestanda med Nvidias x200 kort som verkar vara budgetmodellen i respektive huvudserie. Nu var inte kortet dyrt men det känns ju ändå ledsamt om man måste köpa ett än bättre kort så snart efter det första köpet. Ligger nog kvar på detta kort ett tag till, om jag inte kan hitta en köpare av det... ;-9
 

Tack för hjälpen, den gav några nya ovh viktiga angreppspunkter på problemet.

 
----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

Tyvärr blev systemet så slätt att det i praktiken är oanvändbart. Varje scrollning i Firefox tar en sekund, (skojar inte).

 
----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

pluns bild

Kolla om du har xserver-xgl installerad

Den används för AIGLX och blir för det mesta bara smörja... Ubuntu
har skippat det för nVidia kort.

Sen måste det väl finnas OpenSuse användare som kan nVidia och
exakt vad 1-click gör... Smile

gnome-xgl kommandona skulle jag testa.

tux-svens bild

Jag har åxå varit ute för att Firefox scrollar skitslött. Då har jag slagit ihäl Firefoxprocessen och startat om den. Efter en sådan manöver funkar det normalt igen. Om Firefox drar mycket processorkraft slöar det ner grafikhanteringen. NU kör jag nvidia-drivern utan G01 på slutet, men faktum är att det funkar ganska bra, sånär som på några detaljer. Det är väl egentligen mest att de program som skall ligga i kickern vid uppstart ibland hamnar taskbaren istället, som irriterar.
---------------------------------------------------------------------------
ODF är den enda ISO-certifierade dokumentstandarden idag - Sprid ODF genom att konsekvent använda dig av ODF. Våga vägra MS-format!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

 

hoths bild

Xserver-xgl är inte installerad. Jag trodde AIGLX var nästa generation istället för XGL, är det inte så? Den är i vilket fall som helst inte installerad. Har med framgång testat 1-click installationerna. Den är verkligen så lätt som det sägs.
 

Efter att ha lusläst sidan om XGL, sektionen Hardware Advisory på sidan http://en.opensuse.org/Xgl kom jag fram till att XGL borde avinstalleras och sedan instalelras igen EFTER att Nvidias drivare har installerats. Under över alla under; aldrig har jag haft så bra prestanda på glxgears som jag har nu. Nu ligger värdena på 700-1100!
 

Nu snurrar Compiz Fusion så det är en fröjd för ögat! Jahooo, bäst sluta pilla medans det fungerar! Wink
Fick även in opensuse-xgl-settings för att justera inställningarna. (Skall dock njuta av detta utseende innan jag pillar vidare.)

 
----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

hoths bild

FF2 äter upp mycket minne och fortsätter äta mer minne så länge den är aktiv. Det kan bli rätt mycket minne för mina sessioner som normalt är en vecka långa med FF2 uppe och ett dussin samtidiga flikar aktiva. Alltid inloggad och alltid igång! Bara att öppna skärmlåset så är man ute och igång igen!
 

Nu vill jag ha 3D-stödet eftersom många spel kräver det. Det är väl det som är den huvudsakliga skillnaden, tror jag.

 
----
Linux växer snabbast!

----
Linux växer snabbast!

Kristians bild

XGL kan sega ner systemet rejält, inte undra på det när man tvingas köra med en extra X-server

----------------------------------
MÖLUG

---------------------------------------

 

pluns bild

Njau jag tror xserver-xgl är dött för nVidia kort.

Knepigt hursomhelst för nVidiadrivarna ska installera en egen version av XGL men OpenSuse ser ut att ha splittat detta.

I nVidiabinären från nVidia är det då en egen version av XGL

pluns bild

Nope inte med nVidia... Smile

Får man inte "vita kuben" så får man segheten.

XGL gäller rakt av för nVidia.

Kristians bild

Prestandan med eller utan XGL var enorm när det var nytt - tro mig Smile

----------------------------------
MÖLUG

---------------------------------------

 

tux-svens bild

min egen installation. Till att börja med kan jag säga, om man kollar openxgl-settings manager (tror jag den hette) så framgår där tydligt att man disablar xgl om man aktiverar glx. Jag provade nu åxå att avistallera xgl, xgl-hardware-list och opensuse-xgl-settings. Allt verkar att fungera lika bra som tidigare, även efter omstart. Förklara det, efter allt förut sagda... Jag kör givetvis Compiz åxå.
---------------------------------------------------------------------------
ODF är den enda ISO-certifierade dokumentstandarden idag - Sprid ODF genom att konsekvent använda dig av ODF. Våga vägra MS-format!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!